Шановні відвідувачі! Вітаю Вас у моєму блозі! Бажаю приємного перегляду. Сподіваюсь, що блог буде цікавий усім відвідувачам!

8 клаc


П’ятниця 04.02 Українська мова

Смислові відношення між однорідними членами речення (єднальні, протиставні, розділові)


Опрацюйте таблицю , виконайте завдання.

Випишіть номери речень 1.Єднальні відношення

2.Протиставні відношення 3.Розділові відношення

Єднальні

Протиставні

Розділові

 

 

 

 

1.На вербах і осокорах витьохкують соловї. (2) Мова вдосконалює серце і розум народу. (3) Він прихопив із собою сині дощі, зелений шум та соловїний спів. (4)   Хвали день не вранці, а ввечері. (5) Вогонь і вода добре служать, але погано панують. (6) Лихий кухар або пересолить, або недосолить. (7)Дрібненький зяблик мостить гніздечко десь на верху явора чи тополі. (8) Вузенька стежечка щезала часом серед камяної пустелі або ховалась під виступом скелі. (9) Ні долі, ні волі у мене нема, зосталася тільки надія одна..

  Реклама на уроці


Тобі подобається журчання весняного струмка
? А коли у зеленому гаю співають пташки?  А коли звучить чарівна музика? Подобається тобі, коли весняний ліс нагадує барвисту веселку? Усю красу природи можна порівняти з красою української мови, бо вона одна з наймелодійніших, найкращих у світі. Друже, пізнай красу рідного слова, люби свою Вітчизну, пишайся нашою чаруючою мовою.

В останньому реченні реклами підкреслити однорідні члени речення, пояснити розділові знаки, визначити поширені чи непоширені.

Перепишіть текст, підкресліть однорідні члени.

Понад три тисячі мов у світі, але для кожного народу найближчою і найдорожчою є його рідна мова. Мов коштовний діамант, огранили нашу мову силою свого таланту українські письменники. Її треба шанувати і берегти, як рідну природу, адже вона, мов життєдайне джерело, бере свої сили з глибини святої української землі. Мова єднає між собою різні покоління людей. Вона передається як заповіт, як найдорожча спадщина.

 

Домашнє завдання. Перепишіть текст, розставте розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення.

 

Мене все життя ваблять і хвилюють зорі — їхня довершена краса  і таємнича мінливість  і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок. І тепер  проживши піввіку  я згадую далеке вечірнє стависько  потемнілі в жалобі трави,  що завтра стануть снігом,  велетенські шоломи копиць  останній срібний дзвін коси і перший скрип деркача і соняшник вогнища під косарським таганком  і пофоркування невидимих коней, що зайшли в туман,  і тонкий посвист дрібних чирят, що струшують зі своїх крилець росу  і дитячий схлип річки, у яку на все літо повходили м’ята  павині вічка  дикі півники  та й не журяться  а цвітуть собі (За М. Стельмахом).


БАЖАЮ УСПІХІВ

 



п'ятниця 28.01.2022 українська мова

Тема.Кома між однорід­ними членами речення

ПРИГАДАЄМО




Які розділові знаки ми ставимо між однорідними членами речення?(Кому, крапку з комою та тире).

1.     Коли ставимо кому

 (підручник ст.110)


Вправа 236 (підручник , усно).   І. Прочитайте текст і визначте його основну думку. Чому постать Івана Мазепи заслуговує на глибоку шану нащадків?

ГЕТЬМАН МАЗЕПА

Уже в перші роки свого гетьманства Іван Мазепа багато зусиль віддає культурному відродженню краю. Він зарекомендовує себе щедрим меценатом. Відбудовуються і споруджуються - часто на його кошт - церкви й монастирі. І не тільки у великих містах, а й у селах. Він постійно опікувався Києво-Могилянською академією.

При ньому було споруджено один з її великих корпусів. За його гетьманування з’явилися численні школи й шпиталі, друкарні й бібліотеки.

Мазепа - один із найосвіченіших людей свого часу, він одержав блискучу освіту. Учився і в Київській академії, і за кордоном. Був людиною глибоко набожною, кохався в мистецтві й літературі, сам писав вірші.

Іван Мазепа - справді героїчна й одна з найзначніших постатей серед усього українського гетьманства, яка заслуговує на глибоку шану нащадків.

Він програв у боротьбі сильнішому ворогові, який топив козацьку непокору в крові, заливши нею всю Україну. Гетьман анітрохи не винен у тому, що його ім’я зробили символом зради. Біле перефарбувалося на чорне. І тільки сьогодні ми маємо змогу об’єктивно осмислити життя та боротьбу Івана Мазепи (За М. Слабошпицьким).

 

ІІ. Знайдіть однорідні члени речення, визначте тип зв'язку. Обґрунтуйте наявність чи відсутність коми між ними (усно).

 

Вправа 238 (підручник, письмово)  Спишіть речення. Розставте пропущені розділові знаки, обґрунтуйте їх. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

1. Я живу у світі любові до людей до землі до квітів (Г. Дудка). 2. Шаблі й набої кайдани й пістолі хай гинуть у морі, мов смуток і біль (С. Фоменко). 3. Люблю я осінні квіти прощальну красу вечорів і сині оголені віти і вітру холодного спів (В. Сосюра). 4. Вогонь і вода добре служать та погано панують (Нар. творчість). 5. Оркестр шалів погрожував благав журивсь і плакав скрипок голосами (О. Доріченко). 6. Український транспортний літак «Руслан» має вантажні люки як у носовій частині так і у хвостовій (Із журналу).

ІІ. Доберіть синоніми до виділених слів.

 

Закріплення вивченого матеріалу.

Самостійна робота

ТЕСТИ

1.Укажіть неправильну ознаку однорідних членів речення.

А  Залежать від одного слова у реченні.

Б  Відповідають на одне питання.

В  Однорідні члени речення та узагальнювальне слово виконують одну синтаксичну функцію.

Г  Однорідні члени речення обов’язково виражаються однією частиною мови.

2. Укажіть речення, у яких наявні однорідні члени речення.

А  Ми стали збиратися додому (За М. Слабошпицьким).

Б  Тарасик знову підкрався, заклав у кошичок руку та як заверещить!  (За М. Коцюбинським).

В  Ні риба ні м’ясо!

3. Зазначте речення, де є однорідні члени речення — обставини.

А  Приємно й хороше було кататись  (За М. Трублаїні).

Б  Вітер був хоч холодний, зате приємний (За Ю. Шовкуненко).

В  Його полонили не так багатства наявних рослин, як їх життєва сила (І. Ле).

4. Укажіть речення, де правильно вжито розділові знаки.

А  Я маю великий чорний, шкіряний портфель.

Б  Споконвіку люди вважали землю матір’ю, яка завжди зігріє своєю ласкою, нагодує, підтримає і захистить у лиху годину  (За Г. Тарасенко).

В  День, і ніч стережуть, чекають слушної хвилини… (За С. Плачиндою).

5. Укажіть речення, у яких наявні пунктуаційні помилки.

А  Довга біла шовкова сукня вже була готова до весілля.

Б  Але явище вражало своєю первісністю і грандіозністю (За К. Скар’яновим).

В  Вона кинулася в комірчину до скрині, і внесла цілу купу вишитих рушників  (За І. Цюпою).

6. Укажіть речення без пунктуаційних помилок.

А  Був гарний, літній день, і все навколишнє здавалось прекрасним сад, город, соняшники, й мак, і ниви за городом (За О. Довженком).

Б  Засинаючи я ще чув, як увійшла мати, як укропом, соняшником і росою запахли її одіж і руки (За М. Стельмахом).

В  Луки, гори, пишні сади — все зелене й принишкле  (За О. Гончаром).

7. Зазначте речення, де є однорідні члени речення — присудки.

А  Люди з пароплава привезли на берег великі бочки, залишили їх тут і повернулись назад  (За М. Трублаїні).

Б  Йому захотілось поїхати далі (За М. Трублаїні).

В  І сів на цю яблуню перепочити (За М. Слабошпицьким).

8. Зазначте речення, де відсутні однорідні члени речення — додатки.

А  Велика Китайська стіна, руїни Колізею у Римі чи давньогрецький Парфенон в Афінах  (За Н. Бібік).

Б  Страшні війни, лихоліття понищили в Україні дуже багато чудових витворів людського духу і прекрасних споруд (За Н. Бібік).

В  І навіть базар побачив той футбол на стадіоні (За М. Слабошпицьким).

9. Зазначте речення, де є однорідні члени речення — означення.

А  Сонячний осінній день… (За Г. Скребицьким, В. Чапліною).

Б  Україна також має чимало всесвітньо відомих пам’яток-споруд (За Н. Бібік).

В  А там, за річкою, сплелися парубочі дзвінкі, розгонисті, гарячі голоси  (М. Рильський).

10. Укажіть речення без кількох рядів однорідних членів речення.

А  То ливарі і ковалі в січневі ночі, в ранки маю могутній плуг кують землі для дружби, щастя і врожаю (В. Сосюра).

Б  Сходились усі кияни до капища, де гордо і мовчазно височіли золотовусий Перун, вогненний Хорс, добрий і щедрий Дажбог (За С. Плачиндою).

В  Сьогодні українська мова разом з політичним та духовним відновленням самостійної України здіймається на потужних розмахах відроджених крил національної свідомості (За А. Бортняком).

11. Укажіть правильні твердження.

А  Однорідними можуть бути тільки додатки, означення, обставини.

Б  Однорідними можуть бути тільки підмети і присудки.

В  Однорідні члени функціонально рівноправні і граматично не залежать один від одного.

12. Укажіть речення, де є однорідні члени речення із узагальнювальними словами.

А  Спокійне слово, погляд, увага так полегшують і помагають жити! (За М. Вінграновським).

Б  Усе, що оточує нас і біля нас тече і росте, літає і ходить, — вода і повітря, гори і степ, птахи і звірі (За М. Вінграновським).

В  Я рідне слово люблю і шаную не лише тому і не тільки через те, що давно вже працюю на письменницькій ниві (За А. Бортняком).

Чекаю ваші відповіді на тести та вправу 238. Дякую за увагу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




четвер 27.01.2022 Українська мова

РМ №14. Складання та розігрування діалогу-розпитування або домовляння (телефонної розмови) з використанням неповних речень та односкладних речень

 

 У повсякденному житті людина потрапляє в різні мовленнєві ситуації й користується кількома видами діалогів: побутовим, навчальним, художнім, діловим та ін.

Побутовий діалог являє собою неофіційну розмову, яку використовують у повсякденному спілкуванні в невимушених обставинах, під час щоденних бесід удома, у школі, на роботі тощо. Йому притаманні такі риси: незапланованість; різноманітність обговорюваних тем (особисті, соціальні, політичні), використання відповідних мовних засобів; часті відхилення від теми, перескакування з однієї теми на іншу; відсутність, як правило, цільових настанов і необхідності прийняття рішення; самопрезентація особистості; розмовний стиль мовлення.

Діловий діалог являє собою акт прямої взаємної комунікації в офіційно-діловій сфері. Офіційна розмова має такі особливості: диференційований підхід до предмета обговорення; швидкість реагування на висловлювання співрозмовника; критична оцінка думок, пропозицій і заперечень співрозмовника; відчуття відповідальності у вирішенні обговорюваної в бесіді проблеми (З посібника)

 


Сьогодні поговоримо про діалог- домовленість.

Діалог-домовленість — діалог, під час якого співрозмовники домовляються про зустріч або спільні наміри. Під час такого діалогу співрозмовники повідомляють інформацію, запитують, ставлять уточнювальні запитання, спонукають до дій і вчинків.

Під час діалогу варто дотримуватися таких правил:

— урахуйте мету діалогу й особливості співрозмовника (вік, стать, статус, інтереси тощо);

— швидко реагуйте на репліки, але пам’ятайте, що слово не горобець: вилетить — не впіймаєш;

— підтримуйте розмову вербально (ставте уточнювальні запитання) і невербально (дивіться на співрозмовника, не відводьте очей);

— заохочуйте співрозмовника, щоб досягти домовленості;

— дотримуйтеся мовленнєвого етикету

ПАМ’ЯТКА «Як вести діалог і дотримуватися вимог спілкування»

1. Дотримуйтеся теми й мети спілкування.

2. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.

3. Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.

4. Говоріть конкретно, щоб не викликати двозначності у тлумаченні висловлювань.

5. Слухайте зацікавлено й доброзичливо.

6. Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.

7. Додержуйтеся етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

Пригадаємо розділові знаки при діалозі


Складіть діалог на одну із тем! Чекаю на ваші відповіді!



Немає коментарів:

Дописати коментар